Børge Mogensen på museum

Kunstmuseet Trapholt i Kolding og Designmuseum Danmark i København har været på indkøb hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner for at sikre, at Børge Mogensens private kunst- og møbelsamling fra møbelarkitektens hjem i Gentofte bevares for eftertiden.

Trapholt erhvervede i alt 26 genstande på den traditionelle auktion i Bredgade og den efterfølgende net-auktion, hvilket er det højeste antal, der nogensinde er købt af et enkelt museum hos auktionshuset. Designmuseum Danmark erhvervede to møbler fra Børge Mogensens private hjem på sommerens internationale auktion i Bredgade.

”Hos Bruun Rasmussen er vi glade for at kunne formidle kunst og design i museumsklasse og bidrage til, at museerne kan udvide deres samlinger og at vores fælles kulturarv bevares for eftertiden. Med salget af Børge Mogensens private samling af moderne møbler, kunst og kunsthåndværk til Trapholt og Designmuseum Danmark, er der nu også i fremtiden mulighed for at komme helt tæt på én af vores mest folkekære møbelarkitekter”, udtaler Peter Kjelgaard, leder af Bruun Rasmussens afdeling for moderne design og kunsthåndværk.

Det er en lettet museumsleder fra Trapholt, Karen Holdaway Grøn, der udtaler følgende om nyerhvervelserne: ”Med støtte fra Kulturstyrelsens hastesum og Anna Elisabeth Petersens fond lykkedes det Trapholt at redde kunst, kunsthåndværk og møbler fra Børge Mogensens bo fra at blive solgt til anden side. Værkerne indgår i et forsknings og udstillingsprojekt om Børge Mogensen og hans inspirationskilder, som Trapholt åbner januar 2014 i anledning af hans 100 års fødselsdag samme år.”

Som leder af FDB’s tegnestue i 1942-50 bragte Børge Mogensen (1914-72) kvalitetsmøbler til fornuftige priser ind i de danske hjem. Herefter fortsatte han fra sin egen private tegnestue med at skabe nogle af 1950’erne og 1960’ernes mest anerkendte klassikere, heriblandt ”Den Spanske Stol”. Hans livslange mission var at skabe enkle, praktiske møbler, der skulle være så tilpas beherskede, at de ikke dominerede menneskets frie livsudfoldelse. Han kritiserede de af hans kolleger, der jagtede modeluner, ignorerede brugsværdien eller gik på kompromis med den langsigtede holdbarhed. Selv brugte han begrænsningen som kreativt værktøj, og han afveg sjældent fra at anvende massivt træ – et materiale, han elskede i alle dets afskygninger.

Vi opdaterer løbende indholdet i vores artikler med ny viden. Dette for at holde dem opdateret og mest aktuelle. Denne artikel er senest opdateret den 20. marts 2020. Artiklen blev oprindeligt udgivet den 27. juni 2013.

Du vil måske også læse om...

Charles & Ray Eames. Parret med visioner og nysgerrighed.

Charles & Ray Eames. Parret med visioner og nysgerrighed.

af Christoffer Steenbeck
Charles(1907-1978) & Ray Eames (1912-1988) er populære, som aldrig før. Charles & Ray Eames har fået stor...
Kartell FLY loftlampe. Rund og voluminøs lampe.

Kartell FLY loftlampe. Rund og voluminøs lampe.

af Christoffer Steenbeck
Kartell FLY er navnet på en moderne og utroligt spændende lampe fra Kartell. Kartell FLY er designet af Ferruccio...
Eames Hang It All. Den opfindsomme og originale knagerække.

Eames Hang It All. Den opfindsomme og originale knagerække.

af Christoffer Steenbeck
Den klassiske Eames Hang It All knagerække er designet i 1953 af Charles & Ray Eames. Designparret satte sig for, at...
Philippe Starck. Læs alt om designer Philippe Starck.

Philippe Starck. Læs alt om designer Philippe Starck.

af Christoffer Steenbeck
Philippe Starck er en af de mest populære og efterspurgte designere i nyere tid. Museer verden over udstiller Philippe...