Børge Mogensen på museum

CS
Din guide
Christoffer Steenbeck
Børge Mogensen på museum

Kunstmuseet Trapholt i Kolding og Designmuseum Danmark i København har været på indkøb hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner for at sikre, at Børge Mogensens private kunst- og møbelsamling fra møbelarkitektens hjem i Gentofte bevares for eftertiden.

Trapholt erhvervede i alt 26 genstande på den traditionelle auktion i Bredgade og den efterfølgende net-auktion, hvilket er det højeste antal, der nogensinde er købt af et enkelt museum hos auktionshuset. Designmuseum Danmark erhvervede to møbler fra Børge Mogensens private hjem på sommerens internationale auktion i Bredgade.

”Hos Bruun Rasmussen er vi glade for at kunne formidle kunst og design i museumsklasse og bidrage til, at museerne kan udvide deres samlinger og at vores fælles kulturarv bevares for eftertiden. Med salget af Børge Mogensens private samling af moderne møbler, kunst og kunsthåndværk til Trapholt og Designmuseum Danmark, er der nu også i fremtiden mulighed for at komme helt tæt på én af vores mest folkekære møbelarkitekter”, udtaler Peter Kjelgaard, leder af Bruun Rasmussens afdeling for moderne design og kunsthåndværk.

Det er en lettet museumsleder fra Trapholt, Karen Holdaway Grøn, der udtaler følgende om nyerhvervelserne: ”Med støtte fra Kulturstyrelsens hastesum og Anna Elisabeth Petersens fond lykkedes det Trapholt at redde kunst, kunsthåndværk og møbler fra Børge Mogensens bo fra at blive solgt til anden side. Værkerne indgår i et forsknings og udstillingsprojekt om Børge Mogensen og hans inspirationskilder, som Trapholt åbner januar 2014 i anledning af hans 100 års fødselsdag samme år.”

Som leder af FDB’s tegnestue i 1942-50 bragte Børge Mogensen (1914-72) kvalitetsmøbler til fornuftige priser ind i de danske hjem. Herefter fortsatte han fra sin egen private tegnestue med at skabe nogle af 1950’erne og 1960’ernes mest anerkendte klassikere, heriblandt ”Den Spanske Stol”. Hans livslange mission var at skabe enkle, praktiske møbler, der skulle være så tilpas beherskede, at de ikke dominerede menneskets frie livsudfoldelse. Han kritiserede de af hans kolleger, der jagtede modeluner, ignorerede brugsværdien eller gik på kompromis med den langsigtede holdbarhed. Selv brugte han begrænsningen som kreativt værktøj, og han afveg sjældent fra at anvende massivt træ – et materiale, han elskede i alle dets afskygninger.

Vi opdaterer løbende indholdet i vores artikler med ny viden. Dette for at holde dem opdateret og mest aktuelle. Denne artikel er senest opdateret den 20. marts 2020. Artiklen blev oprindeligt udgivet den 27. juni 2013.